A felvilgosods naiv hitnek s a liberalizmus rt szndknak ksznheten megltk a hseinket. Lehoztuk, lerngattuk ket a »szent« szintjrl a »profn mocsarba«. Okosnak s mveltnek gondoltuk magunkat (felvilgosultnak), mikor folyton-folyvst a hsk hibit kutattuk s npszerstettk. rvendezve, kipirult arccal bszklkedtnk olyan tudssal, amely a hseinket is csupn esend emberknt mutatta be – sokszor az anakronizmus hibjba is beleesve.
Nehz s valsznleg vgelthatatlan vlasz adhat e krdsre csupn, mgis azt hiszem, hogy a legfontosabb az a PILLANAT, amelyben alkalmunk van arra, hogy az egyre elidegenedettebb ltnkben egytt lehetnk. Hogy lteznek a termszetes kzssgek, hogy lnek a hagyomnyok – s ezt tapasztalhatjuk; hogy megersdnek az egyn felett ll, annak dntseihez irnytknt szolgl rtkek, normk, melyek a pillanat utn is kitartanak. A tbbi, minden ms csupn illkony rm.
Az nnep meglse maga a boldogsg alapja, nlkle ltezni lehet ugyan, de emberknt mondom: nem rdemes.
De igaz az is, hogy a morlis cselekedetek megttele sem lenne lehetsges, ha nem tartannk nnepeket. Nem tudnnk mihez igazodni, nem lennnk kpesek magabiztosan dnteni, a „jt” kivlasztani. J ton jrni, lni.
Az nnepnek sok-sok rszlete vesz minket krl, morzsaknt szedegetjk ssze belle a szmunkra jt s hasznosat – mgis, mintha egyre kevsb akarnnk egysget gyrni belle. Vagy ppen egyre kevsb a hsk, az ltaluk kpviselt normk s irnytott kzssg lenne a lnyeges a rszletek kzt.
Ennek persze sok-sok oka van. Egyrszrl a felvilgosods naiv hitnek s a liberalizmus rt szndknak ksznheten megltk a hseinket. Lehoztuk, lerngattuk ket a „szent” szintjrl a „profn mocsarba”. Okosnak s mveltnek gondoltuk magunkat (felvilgosultnak), mikor folyton-folyvst a hsk hibit kutattuk s npszerstettk. rvendezve, kipirult arccal bszklkedtnk olyan tudssal, amely a hseinket is csupn esend emberknt mutatta be – sokszor az anakronizmus hibjba is beleesve.
Mert itt van neknk, magyaroknak, Szent Istvn s augusztus 20-a, amelyre mltn lehetnnk bszkk, s emelhetnnk magasba boldogan a fejnket, nzhetnnk btran szembe minden kls veszllyel, mikzben egsz Eurpa kalapot emelne neknk… mi pedig azon vitatkozunk, hogy Szent Istvn milyen llamot akart, mennyire volt kegyetlen kirly, vagy ppen mikppen bnt el ellenfeleivel. Hogy szolglta-e a magyarsg jvjt, hogy ki az rksge igazn, vagy melyik kulturlis vagy politikai kzssgre hagyta szent kirlyunk a sajt intelmeit.
Sznalmas, gytr s nsorsront vvds ez… De nem plda nlkli. Sajnos egsz Eurpra s az eurpai keresztnysgre egyre jellemz magatarts ez.
A lnyeget nem vesszk szre! Nem akarjuk szrevenni, mert azt gondoljuk, hogy minl tbb mocskot dobunk r egy hsre, annl okosabbnak, vagy inkbb „jl informltabbnak” ltszdunk majd orszg-vilg eltt, amely tulajdonsg kiszortotta mra a mveltsg tisztelett az letnkbl.
Azutn csodlkozunk, hogy nincs kihez igazodni, nincs kit pldaknt magunk eltt jrnak tartani, s nincs olyan transzcendens normnk sem, amely sszegyrn s -tartan a kzssget.
s persze a fogyaszts kultusza is sokat tett azrt, hogy az nnep szentsge helyett a profn kerljn elrbb, hogy a mai nap lvezete, hedonizmusa sszeroppantsa azt az vezredes kulturlis ptmnynket, amelyen boldogan ltek seink s lhetnnk mi is.
(fot: budapestcity.org)
gy lesz a Szent Jobb tisztelete helyett ftyis-nyalka a bcsk legkedveltebb portkja, vagy gy lesz az nnep legkellemesebb tevkenysge a hossz-htvgs wellnessezs…
A hagyomnyos nnepeinket ugyangy veszi t a fogyaszts-nnepe, mint valaha a pogny eredet napokat a keresztny sszejvetelek alkalma… A gond mindezzel az, hogy a fogyasztsban mr semmifle szakralits, semmifle rtk, semmifle kzssg nincs. Eltnt – huss! Akr egy maradi cskevny… Pedig szksgnk lenne r, akr egy falat kenyrre.
De a politika is rrondt jra s jra az nnepre. Mert aktualizlja annak mondandjt s addig-addig csri-csavarja, mg olyan sznezet nem lesz, amilyennek az rdekeltek akartk.
Nincs ez jl, nem vezet ez sehov! Egy pusztul civilizci jelei ezek, valamifle vszjsl villansok, melyeket taln mg nem ks szrevennnk s vltoznunk. Mert neknk kell vltoztatni rajta. Egytt, kzsen. Ahogy az nnepeken is voltunk, vagy lehetnk mg valamikor.