„Az Eurpai Uni tudja, hogy meg kellene vltoznia, csakhogy a vltozs egyebek kztt ppen azrt lenne szksges, mert nem kpes megvltozni” – foglalja ssze egyetlen aforizmban az eurpai integrci korszakos dilemmjt a washingtoni Hudson Intzet kt munkatrsa, Michael Doran s Peter Rough az American Interestben.
Pillanatnyilag nincs eurpai vezet, aki nyltan ki mern mondani, hogy a Lisszaboni Szerzdsnek az egyre szorosabb unirl szl kvetelmnye nem tarthat fenn. Mrpedig ha a kzssg nem kpes szaktani vele, akkor az integrci fenntartand vvmnyai is veszlybe kerlnek. Egyelre azonban Guy Verhofstadt volt belga miniszterelnk, az Eurpai Parlament liberlis frakcijnak vezetje uralja a retorikai teret az Eurpai Egyeslt llamok gondolatval, s senki sem meri megmondani neki, hogy vezrl csillaga vmillik ta kihunyt, csak ppen a tvolsg miatt fnyt mg mindig rzkeli a szem. Megmondani pedig azrt nem meri neki senki, mert a politikusok nem szeretnek tmadsok kereszttzbe kerlni, s mert mindig akad srgsebb teend, manapsg pldul a tvoz Nagy-Britannival folytatand trgyalssorozat. Ahogy Schuble nmet pnzgyminiszter mondta, most nincs itt a reform ideje. Vajon mikor lesz itt? – krdik a szerzk. Taln ha valamilyen nagyon slyos vlsg kvetkezik be, pldul sszeomlik az olasz gazdasg.
Eurpnak az a baja, hogy a mai intzmnyrendszer keretei kztt nem tudja megoldani lnyegi problmit, az intzmnyrendszeren viszont nem kpes vltoztatni. A szerzk a nemzetkzi gazdasgi s politikai szakirodalom ismeretben nem fejtik ki, hanem eleve adottnak veszik, hogy a gazdasgi s politikai nehzsgek nem fognak megolddni, ha a vezetk nem fordulnak vissza a teljes politikai integrci tjrl. De elmleti megfontolsokbl is a nemzetllami struktrt tartjk mkdkpesnek. Elszr is azrt, mert a kpviseleti demokrcia nem mkdkpes kzs rdekek s rtkek nlkl, ezek pedig a nemzetllamokban llnak fenn. k is gy ltjk, mint Pierre Manent francia filozfus, aki gy fogalmazott, hogy ha nem engedik rvnyre jutni a nemzetllam szszer felfogst, akkor az irracionlis vltozat fog rvnyeslni. Amerikt arra szltjk fel, hogy ne a mind szorosabb uni hibs elvt tmogassa, mint Obama volt elnk tette, hanem igyekezzk segteni a rendezett ttrst a nemzetllamok integrcijhoz, klnben kaotikus folyamatok indulhatnak be, antidemokratikus rendszerek jhetnek ltre, s gtlstalan hatalmak (amelyek pldjul Oroszorszgot emltik) eredmnyesen halszhatnak a zavarosban. Van egy gyakorlati megfontols is a nemzetek fltti intzmnyrendszerrel szemben. Nevezetesen, hogy a legkisebb kzs tbbszrs elvn mkdik, s ez gyakran cselekvskptelenn teszi. A nagy egysges szervezet ez esetben csak ltszlag jelent nagyobb ert, hatkonysg dolgban kevesebbet r, mint tbb fggetlen, de szvetsges llam.
Doran s Rough tudjk, hogy a hangzatos elvektl nehz visszalpni. Mgis ltnak gyakorlati lehetsget az intzmnyes talakulsra. spedig olyat, amely egyttal a brit kivls dilemmit is segthet megoldani. Azt javasoljk, hogy csatlakozzk az Unihoz trsult tagknt Izland, Liechtenstein, Norvgia s Svjc, s Nagy-Britannia is vljon teljes jog tagbl trsultt. (Ma is vannak trsult llamok, az emltett ngy is kzjk tartozik, de a szerzk trsult tagsgrl rnak, ami valamivel szorosabb ktdst jelentene: rszvtelt az egysges piacban, mikzben a szakpolitikk nemzeti hatskrben maradnnak.) Ha a trsult tagllam sttusza megteremtdne, akkor a mai teljes jog tagllamok is beltsuk szerint vlaszthatnnak a trsult s a teljes jog tagsg kztt.
metazin.hu