Egy j nemzedk hrei : Most mg lerombolhatjuk a globlis tkehatalom legyzhetetlensgnek mtoszt |
Most mg lerombolhatjuk a globlis tkehatalom legyzhetetlensgnek mtoszt
2015.08.02. 16:30

A kszbn ll az Eurpai Uni (EU) s az Egyeslt llamok (USA) kzti szabadkereskedelmi egyezmny (Transatlantic Trade and Investment Partnership - TTIP) megktse. A trgyalsok a legnagyobb titokban zajlanak (2013 ta tz alkalommal ltek asztalhoz a felek), s csak komoly kzdelem rn lehet informcihoz jutni, m az egyezmny kerete, az ebben megtestesl vilgkp tkletesen kidomborodik mr gy is.
Ami kijelenthet, hogy a TTIP nem egy kereskedelmi egyezmny, hanem egy j (gazdasgi) vilgrend legfontosabb lettemnyese.
Sorozatunk hatodik rszben dr. Hoss Andrea kzgazdsz, befektetsi szakrt mutatja be a httrben megbj globlis gazdasgi folyamatokat, beszl az szak-Amerikai Szabadkereskedelmi Egyezmnyrl (North American Free Trade Agreement – NAFTA), ugyanakkor arra is rvilgt, hogy sszefogssal megakadlyozhat ez a katasztrfa.
Mennyire trvnyszer ezeknek a szerzdseknek a megktse? - krdeztk dr. Hoss Andret.
A transzatlanti kereskedelmi egyezmnyre mr rgen megjelent az igny a nemzetkzi politikban, ez a szndk pedig a multinacionlis vllalatok rdekeit tkrzi; ebben a folyamatban k irnytjk a nemzeti kormnyokat – vlaszolta a szakember.
Azonban a TTIP nem termszeti trvnyszersg, ppen ezrt nem elkerlhetetlen, az elkpzels mgtt emberek llnak. Ugyanakkor az is igaz, hogy megakadlyozni is nehz lesz, hiszen a multinacionlis vllalatok gazdasgi s politikai erv nttk ki magukat. Valban nehz velk szembeszllni. S mivel a politikt kisajttottk s a maguk cljai szerint mozgatjk, az llampolgr szinte tehetetlennek rzi magt. Ezrt nagyon fontos beszlni errl, hogy a szles nyilvnossg szmra is egyrtelmv vljon, kinek az rdekben zajlanak ezek a trgyalsok.
Tisztban kell lenni, milyen kvetkezmnyekkel jr, ha a nemzetekhez nem ktd globlis tkehatalom elri cljt, s behlzza a vilgot ezekkel a trsadalom- s emberellenes szerzdsekkel.
Ugyanakkor, a jelenlegi polgri, civil ellenllsnak ksznhet az is, hogy a TTIP-et mg mindig nem tudtk alrattatni.
Azt is muszj megrteni, hogy most nem nemzetek lnek egymssal szemben, de mg csak nem is fldrszek, hanem egyfajta „osztlyharc” folyik ismt. A II. vilghbort kveten hatalomra jut, s a 70-es, 80-as vektl kezdve vilguralomra trekv nemzetekhez nem ktd globlis nagytke ezzel betonozn be vgkpp a maga uralmt.
Mit rt a nemzetekhez nem tartoz globlis tkehatalom defincin?
Kialakult egy multinacionlis tulajdonosi, vezeti rteg, amibe beletartoznak a nagy, orszgokon tvel pnzintzetek, a klnbz, az egsz vilgon jelenlev kereskedelmi cgek, gyrak.
De idetartoznak azok a politikusok is, akik bizonyos – vlt vagy vals –kedvezmnyekrt cserbe, kiszolgljk ezt az uralkodrteget; csatlakozott a sajt azon rsze, amely csak a neoliberlis rtkeket hirdeti; valamint a legtbb oktatsi intzmny is, fleg a kzgazdasgi s jogi karokon tapasztalhat, hogy ha valaki nem a fsodrat tanokat vallja, nem ll be a sorba, azt ellehetetlentik, de legalbbis megneheztik rvnyeslst .
Ha nincsenek nemzetllami korltok, helyi szablyok, preferencik, akkor sokkal knnyebb, s sokkal olcsbb a kereskedelem, nagyobb a haszon. Azonban a gazdasgi er politikai hatalmat von maga utn, a politika pedig cserben segti a zavartalan zletmenetet, gy fggnek ssze a folyamatok. Nem vletlen, hogy a legtbb kormny szoros kapcsolatban ll ezekkel a pnzgyi krkkel. Ennyit a demokrcirl.
Naivnak tnhet a krds, de nem ltezik semmilyen visszatart, erklcsi er?
Ha vgignznk az emberisg eddigi trtnetn, akkor le kell vonnunk azt az elszomort tanulsgot, hogy mindig, mindenhol megjelent agazdasgi gyarmatosts, kizskmnyols szndka. Mindig megjelent olyan rdekcsoport, amely fellkerekedett embertrsain, megszerezte azok erforrsait. Ennek kes pldjt mutattk be a nyugat-eurpai llamok, illetve az Egyeslt llamok is, gondoljunk csak a gyarmatostsra, a rabszolgasgra.
A II. vilghbor utn bizonyos vltozsok mentek vgbe a demokratikus orszgokban, egy trsadalmi szerzds szletett, a tksek ugyan tovbbra is nagyobb bevtellel szmolhattak, de az alkalmazottak is rszesedhettek a haszonbl. Nem volt akkora anyagi egyenltlensg. A Szovjetuni buksa utn viszont mr nem reztk fontosnak fenntartani ezt az llapotot, a kapitalizmus gyzelme a globlis nagytke szmra egyet jelentett a neoliberlis diktatrval, amelyben jelenleg is lnk.
Valban elterjedt az a vlemny, hogy nincs szksg nemzetllamokra, s ehhez az intellektulis alfestst is biztostja a 70-es vektl ersd akadmiai vonulat, amely ezzel – clzottan - megteremtette a neoliberlis gazdasg filozfiai httert. Ez azrt nagyon fontos, mert gy a reformokat a dntshozk tudomnyos rvekkel tmaszthatjk al, mikzben a politikusok olyan kulcsszavakkal doblzhatnak, mint a hatkonysg s piaci verseny.
A neoliberlis gazdasgi fejlds eredmnye a NAFTA. Bemutatn neknk ezt a szerzdst?
A NAFTA vizsglata azrt rendkvl hasznos, mert az 1994-es ratifikls ta eltelt tbb mint 20 v tapasztalata, adata, statisztikja tbbet r minden ktsges s gyakran nevetsges EU-s, vagy ppen magyar, TTIP-pel kapcsolatos hatstanulmnynl. Nem kell felttelezsekre, elmletekre hallgatni, professzorok vgylmaira hagyatkozni, csak konkrtan meg kell vizsglni, hogy mit eredmnyezett Kanadnak, az USA-nak s Mexiknak a kzsen alrt szerzds.
S ha valaki abbl indul ki, hogy az amerikai kzpont, de a termelsket ms orszgokba kihelyez multinacionlis cgek zleti eredmnyei az Egyeslt llamok makrokonmiai mutatiban is pozitv vltozst eredmnyeztek, az nagyot tved. Valjban, mindhrom orszg rosszul jrt a NAFTA alrsval.
Az Egyeslt llamokban tbb munkahelyet, magasabb breket, bvl exportot s llamhztartsi egyenslyt grtek, st mg azt is felcsillantottk, hogy a prhuzamos mexiki gazdasgi fellendlsnek ksznheten az illeglis bevndorls is megsznik, ha alrjk a szabadkereskedelmi egyezmnyt.
Ezzel szemben, kzvetlenl a NAFTA miatt, minimum egy, de akr ktmilli termeli munkahely is megsznt az orszgban. Az autgyrak az alacsony brek, s a munkavdelmi trvnyek hinya miatt tkltztek Mexikba, s az olyan korbbi ipari kzpontbl, mint Detroit, szellemvros lett.
A szabadkereskedelmi egyezmnyeket tpll neoliberlis ideolgia szerint, ha munkahelyek sznnek meg, akr egy egsz szektorban is, az csak azrt trtnhet meg, mert az a gazdasgi tevkenyg nem volt elg hatkony, viszont ezt a felszabadul munkaert, egy msik, hatkonyan mkd gazat felszvja majd. Ez legtbbszr nem gy trtnik, itt sem trtnt meg; az elbocsjtott munksok vagy nem talltak munkt, vagy tbbnyire csak alacsonyabb hozzadott rtkkel rendelkez llshoz jutottak, alacsonyabb fizets mellett. Ez az elszegnyeds, termszetesen a helyi kiskereskedelemben is reztette a negatv hatst.
Hiba grtk azt is, hogy tbb lesz az export, ehelyett az amerikai kereskedelmi deficit meredek zuhansba kezdett. Hiszen, ha a Mexikba teleplt gyr rtkesti az amerikai fogyasztknak pldul az ott gyrtott gpkocsit, az az USA szmra importot jelent.
Nem sikerlt meglltani az illeglis bevndorlst, mr csak amiatt sem, mert br a Mexikban termel globlis tke sok embert foglalkoztat, de esze gban sincs az alacsony breken emelni. Ez egybknt emlkeztet a magyarorszgi helyzetre, az ideteleplt sszeszerel-zemek is elssorban az alacsony brek, s a nekik kedvez munkatrvnyknyvi s krnyezetvdelmi szablyozs miatt vlasztottk haznkat.
A NAFTA msik jelents eredmnye, hogy gyakorlatilag felszmolta a mexiki mezgazdasgot. A kzp-amerikai orszg szmra a kukorica alaplelmiszer, addig csaknem teljesen nelltak voltak, m most az Egyeslt llamokbl knyszerlnek importlni. S mivel az autgyrak nem kpesek a mezgazdasgbl rkez emberradatot felszvni, a tnkrement parasztokbl is illeglis bevndorl vlt. A problmt tovbb slyosbtotta, hogy a negatv gazdasgi spirl eredmnyeknt a mexiki trsadalomra korbban is jellemz feudlis egyenltlensgek csak tovbb mlyltek, a korrupci behlzta az egsz orszgot, a bnzs mrtke pedig mr minden kpzeletet fellml.
Kanadban szintn krosodott a mezgazdasg, s megsznt szmos vllalat. Az Egyeslt llamok most ppen az szaki szoszd tejiparnak megszerzsrt kzd, ugyanis Kanada vdi a maga tejipart, import kvtkat s vdvmokat tart fenn. Nem tnik gy, hogy Kanada ettl szegnyebb lenne..
Ha mr szba kerlt Kanada, kszbn az EU s az szak-amerikai orszg kzti szabadkereskedelmi egyezmny (Comprehensive Economic and Trade Agreement – CETA) elfogadsa, amely megnyitn az eurpai piacokat a gnkezelt termkek eltt. Milyen kvetkezmnyekkel jrna a CETA elfogadsa?
Ha a CETA-t ratifikljk, mr-mr teljesen mindegy, hogy mi trtnik a TTIP-pel, hiszen Kanada a flvilggal kttt ktoldal kereskedelmi szerzdseket. Ezrt kell ezt mindenron megakadlyozni.
Egyszer tvers, hogy az Eurpai Uni a GMO-k tiltst nemzetllami hatskrbe helyezte, hiszen gy az szak-amerikai lobbi az eurpai orszgokra fog majd nyomst gyakorolni. A Krpt-medence tkletesen alkalmas tiszta, magas hozzadott rtk mezgazdasgi termkek ellltsra, neknk azzal kell kereskednnk.
Egybknt a kvetkezetes, lland GMO-fogyaszts emberi szervezetre val hatsairl nincsenek pontos kimutatsok, ehhez tbb nemzedkre van szksg, de mirt rajtunk akarnak ksrletezni?!
Milyen ms veszlyei vannak ezeknek a szabadkereskedelmi egyezmnyeknek?
A TTIP esetn ki kell emelni a szablyozsi sszehangolst (jogharmonizcit), a befektetsvdelmi mechanizmust, valamint az llami vllalatok (pl.: kzmszolgltatk) rendszablyozst. Ez utbbit termszetesen azzal magyarzzk, hogy vdeni kell a piaci versenyt. Elkpeszten hangzik, de egyes elkpzelsek szerint mg az nkormnyzatok szintjn is megjelenhetne ez az sszehangolsi knyszer.
Belthatatlan kvetkezmnyei lesznek, ha a parlamentek a nagyvllalatok rdekei alapjn hozzk meg a trvnyeket, szablyokat, szabvnyokat s rendeleteket. Ezen a szrn csak akkor juthat t egy kormny ltal meghozott rendelkezs, ha az versenykpes s hatkony, a nagyvllalatok szempontjbl.
Ezzel az orszgok elvesztik a maradk szuverenitsukat is, pedig a np ltal megvlasztott kormnyoknak elssorban a kzjt kellene vdenik, de erre sokuknak eslyk sincs egy nemzetkzi peres eljrsban. Mr csak azrt sem, mert ezek a jogi procedrk borzasztan sokba kerlnek, tlagosan 6-8 milli dollr kiadst jelent egy orszg szmra.
Megakadlyozhat ez a katasztrfa?
A globlis nagytke mkdse, rdekrvnyestse szembetn, vilgos, ennek ellenre mgis egsz orszgokat, parlamenteket kbtanak azzal, hogy muszj tmogatniuk a TTIP-t. De ahogy fogalmaztam, ez nem egy termszeti trvnyszersg, meg lehet lltani, s ha a kzeljvben sikerl gtat vetni a CETA s a TTIP el, akkor azzal elindthatunk egy lavint, s lerombolhatjuk vgre a globlis tkehatalom legyzhetetlensgnek a mtoszt.
Sok ember elcsgged, hiszen a kzdelmet remnytelennek ltja. Az ellenlls hibavalsgt sugalljk a kormnyok is. Feladni mgsem szabad, ezek az egyezmnyek megakadlyozhatak, de a cselekvst nem a politikusoktl kell vrni. A Stop TTIP! eurpai polgri kezdemnyezs mr 2.400.000 alrst gyjttt ssze az EU orszgaibl a TTIP ellen.
lnk, kitart, heves ellenkampnyt folytat civil szervezetek sokasga egsz Eurpban, az Egyeslt llamokban s Kanadban is. Azrt teszik, hogy politikai nyomst gyakoroljanak kormnyaikra s az EU vezetsre. A politikusok szmra semmi sem olyan visszariaszt s zavarba ejt, mint a nyilvnossg s az llampolgrok tmeges fellpse.
Mi magyarok gy tudunk magunkon segteni, hogy sokat beszlnk ezekrl az egyezmnyekrl, tjkozdunk s tjkoztatunk msokat is, s tiltakoz megmozdulsokat, megszlalsokat szerveznk, minden lehetsges frumon.
Milyen kvetkezmnyekkel jrna, ha megakadlyoznnk a TTIP-t?
Az egyezmnyek megakadlyozsa risi jelentsg lenne. Az azonnali gazdasgi-politikai haszna, hogy megszabadulnnk egy kszbn ll jabb gazdasgi katasztrftl. Termszetesen az ezeket tmogat rdekkrk nem hagynnak fel a nyomssal, hiszen elemi rdekk fzdik a nemzetllamokat vgleg ellehetetlent szerzdsek megktshez. m ez a gyzelem mrfldk lenne, hiszen azt a jelzst kldennk mi, llampolgrok, hogy vgre felismertk s rvnyestjk sajt rdekeinket. Ez az egsz neoliberlis vilgrend fellvizsglatt is meggyorstan.
Ez a folyamat amgy is elindult a vilgban, ettl csak jabb lendletet kapna. Haznkban is rendkvl fontos lenne ez, mr csak azrt is, mert gy politikusainknak is r kellene vgre brednik, hogy nem lehet mr a magyar llampolgrokat sem teljesen semmibe venni, s rdekeivel ellenttes szerzdseket ktni. Ez elmlt 25 v utn ennek legfbb ideje, ha nem akarunk vgkpp megsznni, mint Magyarorszg.
alfahr.hu
|