Izland megregulzn a pnzintzeteket
2015.07.20. 11:27

Br az Orbn-kormny gazdasgpolitikjt is elszeretettel nevezik unortodoxnak az Eurpai Uniban, a magyar gyakorlat semmi ahhoz kpest, amire az izlandiak kszlnek. A szigetorszg politikusainak elegk lett a gazdasgot vlsgbl vlsgba taszt kereskedelmi bankok indokolatlan pnzteremtsbl, s kivennk ezt az eszkzt a kezkbl.
Izlandon szeretik a szokatlan megoldsokat. Kpesek nemzeti mzeumuk vitrinjben mutogatni egy sajtburger ment, amelyet 2009. oktber 30-n zrra eltt vsroltak egy reykjavki McDonald'sban. De mirt lltanak ki egy adag gyorskajt? Mert a burger s a slt krumpli – amelyek hat v alatt sem romlottak meg – trtnelmi ereklynek szmt, miutn a gyorstteremlnc hanyatt-homlok meneklt az orszgbl a 2008-as pnzgyi vlsgot kvet llamcsd utn.
A McDonald's azta sem merszkedett vissza, pedig a 320 ezer lelket szmll Izland ma mr a sikeres vlsgkezels szimbluma, s gyors talpra llsukkal Paul Krugman Nobel-djas kzgazdsz elismerst is kivvtk. A hitelezk mgsem az izlandi receptet ajnlgatjk a most bajban lv grgknek, mghozz j okkal. Az izlandiak ugyanis gy jutottak tl a modern gazdasgtrtnet egyik legnagyobb pnzgyi buksn, hogy egszen mostanig tkeellenrzst tartottak fenn, s a nemzetkzi nyomsgyakorls ellenre sem vllaltk magukra nhny feleltlen bankr hibjt, s nem voltak hajlandk helyettk kifizetni mintegy tmillird dollrnyi krtrtst a klfldi befektetknek. Radsul a reykjavki kormny a kzelmltban visszavonta az orszg eurpai unis csatlakozsi krelmt is – noha errl 2009 ta trgyalt –, mert vlemnye szerint Izland rdekeit jobban lehet az EU-n kvl kpviselni.
Szemben a bankokkal
Most mg rendhagybb lpst fontolgat az izlandi vezets, s a pnzteremts forradalmastsval nyirbln meg a bankok szabadsgt, amelyek jcskn rszolgltak a bizalmatlansgra. Egy jobb pnzgyi rendszert Izlandnak cmmel jelentette meg a miniszterelnk megbzsbl kszlt tanulmnyt Frosti Sigurjnsson, az izlandi parlament gazdasgi bizottsgnak elnke. A politikus abbl indult ki, hogy 1970 ta 147 bankvlsg ttte fel a fejt a vilgon, m az ltaluk okozott kr s kosz ellenre lnyegben semmit sem tettek a kormnyok a rendszer megreformlsra. Az Izlandon bekvetkezett 2008-as llamcsdnek is az volt a kivlt oka, hogy az orszg hrom nagybankja az 1986 s 2006 kztti tlfttt nvekeds utn csdbe ment. Ebben a hszves idszakban a bankok vi 18,6 szzalkkal nveltk hitelkihelyezseiket, mikzben a gazdasg tlagosan csak 3,2 szzalkkal bvlt. gy ntt tl nagyra a hitelbubork, ami gerjesztette az inflcit, lertkelte a hazai valutt, valamint tlzott kockzatvllalsra s spekulcira sztnzte a gazdasg szereplit.
A mai pnzgyi rendszerben a kzponti bankoknak a kamat vagy a ktelez tartalkrta vltoztatsn tl nem sok monetris eszkzk van a tartalkokkal nem fedezett, tlzott hitelezs megakadlyozsra. Ezrt Sigurjnsson jra llami monopliumm tenn a pnzteremtst. A modern piacgazdasgokban a jegybank felgyeli az rmk s a bankjegyek ellltst, de a betteket gyjt kereskedelmi bankok is majdnem korltlan mennyisg szmlapnzt teremthetnek hitelnyjts tjn, teht a forrsbsget k is nagymrtkben befolysoljk. (A brit jegybank a folyamatot a kvetkezkppen rja le: amikor egy pnzintzet klcsnt nyjt, egyben megnveli a szban forg sszeggel a hitelfelvev szmljt, s gy keletkezik az j pnz.)
Csak a gazdasgi nvekedsnek megfelel mrtkben
Az izlandi tanulmny szerint a forgalomban lv fizeteszkz 91 szzalkt a kereskedelmi bankok bocstjk ki, mg a kzponti bank felel a fennmarad kilenc szzalkrt. Ha utbbi visszakapn a pnzteremts llami monopliumt, akkor megsznhetne a bankok alig ellenrizhet pnzszaportsi gyakorlata. A „szuvern” pnz elnevezs izlandi javaslat szerint csak a jegybank teremthetne fizikai s elektronikus szmlapnzt, s a kereskedelmi bankok csak kezelnk az gyfelek gynevezett tranzakcis szmlit, amelyeknek teljes fedezetk van a jegybanknl. Ezeket a pnzeket nem lehetne hitelezsre felhasznlni, gy kamatot sem kapna utnuk az gyfl. A bank csak akkor forgathatja a nla elhelyezett pnzeket, ha az gyfl a tranzakcis szmln lv pnz egy rszt vagy egszt tutalja egy befektetsi szmlra, s kamatrt cserbe ott lekti egy bizonyos idszakra - a futamid 45 naptl nhny vig terjedhet. A kereskedelmi bank teht csak kzvettknt szolglna a megtakartk s a hitelezk kztt, s gy lnyegesen kevesebb (flsleges) j pnz kerlne forgalomba.
Az j rendszerben a pnzteremts monopliumval felruhzott jegybank csak a gazdasgi bvlsnek megfelel mrtkben nveln a pnzknlatot, illetve a hitelezst, s errl egy ltala fellltott bizottsg dntene. Sigurjnsson ugyanakkor szigoran klnvlasztan a pnz teremtsnek s felhasznlsnak folyamatt: utbbirl a kormny hatrozna, s kiadsai lebonyoltsval helyezn forgalomba a kzponti bank ltal adott pnzt. Ezt a kiss bonyolult mechanizmust tartja a javaslat gyenge pontjnak a Financial Times brit napilap szakrja. Matthew C. Klein azt nem vitatja, hogy a hitelez bankok sokszor nem tudjk jl megtlni, mennyi pnz kell a gazdasg fenntarthat nvekedshez, s ez vezethet a veszlyes spekulcis buborkok kialakulshoz. m ersen ktli, hogy a jegybankrok vagy a politikusok jobban vgeznk ezt a feladatot.
Egyes szakrtk szerint az elkpzels nagyon hasonlt az egyszint bankrendszerhez – ahol a kzponti bank ll kzvetlen kapcsolatban a gazdlkod alanyokkal, vezeti a szmlikat s ad nekik hitelt –, amelyet nem felttlenl rdemes feltmasztani. Ennek ellenre sokan izgalmasnak s tanulmnyozsra mltnak talljk az izlandi tletet, hiszen tnyleg nagyban nveln a pnzgyi rendszer biztonsgt, ha a jvben a jegybank rendelkezhetne minden j pnz kibocstsrl. A szigetorszg gy meg tudn magt vni a 2008-ashoz hasonl vlsg kirobbanstl.
Facsinay Kinga, MNO
|