Ht plusz egy tny, amit tudnia kell a szabadkereskedelemrl
2015.06.28. 22:02

A kszbn ll az Eurpai Uni (EU) s az Egyeslt llamok (USA) kzti szabadkereskedelmi egyezmny (Transatlantic Trade and Investment Partnership - TTIP) megktse. A trgyalsok a legnagyobb titokban zajlanak (2013 ta kilenc alkalommal ltek asztalhoz a felek), s csak komoly kzdelem rn lehet informcihoz jutni, m az egyezmny kerete, az ebben megtestesl vilgkp tkletesen kidomborodik mr gy is. Ami kijelenthet, hogy a TTIP nem egy kereskedelmi egyezmny, hanem a neoliberlis gazdasgi vilgrend legfontosabb lettemnyese.
Az albbiakban ht pontban foglaljuk ssze a Transzatlanti Kereskedelmi s Befektetsi Partnersg legfontosabb jellemzit.
1. Multinacionlis cgek a nemzetllamok helyett
A nemzetllamok leptse mr egy rgta tart folyamat, elg ha csak az Eurpai Uni megalakulsra gondolunk.
Az integrci kpviseli elssorban a gazdasgi elnyk minl hangslyosabb kihasznlsval rvelnek, hiszen egytt haladva knnyebb sikereket elrni. Mg ha elviekben igaz is ez a megllapts, de a gyakorlatban, ez a erkoncentrci csak megknnytette, hogy bizonyos vllalatok egyszeren tl njk a megvlasztott kormnyokat, mind gazdasgi, mind anyagi, mind pedig politikai ert tekintve.
rdekes, hogy mikzben az Egyeslt llamok mamutcgei jrnak len az jkori gyarmatostsban, a folyamat vgeredmnyt mgis szmtalanszor megnekeltk klnbz hollywoodi apokaliptikus mvekben, filmekben, amikor a stt jvben egy "vllalat" uralja a vilgot.
Most olyb tnik, hogy az gynevezett harmadik vilgbeli nincstelen bevndorlk tmegvel kzd Eurpa tformlsnak is eljtt az ideje. Az Egyeslt llamokkal, illetve a Kanadval (Comprehensive Economic and Trade Agreement - CETA) megktsre vr kereskedelmi egyezmnyekkel az szak-amerikai vllalatok jogot szereznek arra, hogy a demokratikusan megvlasztott eurpai kormnyok ltal megalkotott jogszablyokat, brsgi dntseket fellbrljk, az aktulis pnzgyi rdekeiknek megfelelen.
2. Az llam s beruhz kztti vitarendezs
A vitarendezsi mechanizmus kodifiklsa nem j kelet tallmny. A multinacionlis vllalatok a harmadik vilgbeli befektetseik vdelmben jogi biztostkot kveteltek a kormnyoktl, hogy az adott orszg szavatolja a profitrdekk vdelmt, s krptolja az esetleges kiesst.
A ratifiklsra vr, mr megszvegezett CETA-ban lefektettk az jkori vitarendezs (Investor-state dispute settlement - ISDS) prototpust.
Ennek rtelmben, egy vlasztott (vagy lland - ez mg krdses), nemzetek fltt ll brsg dnthet olyan peres gyekben, amikor a vllalat azrt jelenti fel az eurpai orszgot, mert az bizonyos trvnyeivel, jogszablyaival megsrtette a szabad kereskedelemhez val jogot.
Mieltt legyintnk erre, s csak egyszer riogatsnak nevezzk az ISDS-t, ne felejtsk el, hogy az szak-amerikai szabadkereskedelmi egyezmny (North American Free Trade Agreement - NAFTA) keretben az Egyeslt llamok vllalatai 171 milli dollrt pereltek ki a kanadai llamtl, de emlkezetes, amikor a francia Veolia (amely egybknt haznkban is jelen van) azrt lpett fel Egyiptom ellen, mert a trvnyhozs a minimlbr emelse mellett dnttt.
3. Jogharmonizci
A TTIP tmogati szerint ez a transzatlanti szabadkereskedelmi egyezmny azrt biztost elrelpst, mert megnyitja a piacokat, eltrli a vmokat s egysgesti a szabvnyokat az USA s az EU kztt.
Nyilvn, az hogy a telefontltket mindkt kontinensen egyformn hasznlhassuk, knyelmi szempontbl valban dvzlend, st mg taln a szimbolikus, tlagosan mindssze 3 szzalkos vm eltrlse sem okozna komolyabb gondot, m ezekhez a clkitzsekhez nincs szksg egy titokban megtrgyalt, minden apr rszletre kiterjed egyezmnyre.
A CETA-ban is egyrtelmen megfogalmazott cl, a nem-vmtarifa jelleg jogszablyi korltok lebontsa a bkly nlkli kereskedelem, tkerdek eltt.
Egyszerbben fogalmazva: ugyanazok a szablyok legyenek rvnyesek a kt trgyal fl szmra az lelmiszeriparban, az autiparban, a kzegszsggyben, a munkavdelemben, a krnyezetvdelemben. Ezzel egy olyan orszg jogrendszervel harmonizlnnk a sajtunkat, amely egyetlen nemzetkzi krnyezetvdelmi, hulladkgazdlkodsi egyezmnyt sem rt al.
A nyilvnossgra hozott trgyalsi jegyzknyvekbl kiderl, hogy az gynevezett Szablyozsi, egyttmkdsi tancsnak lenne feladata a jvben, hogy legalbb egy vben egyszer ttekintse a nemzeti parlamentek ltal elfogadott trvnyeket, s azokat aszerint rtkelje, hogy srti-e a msik fl gazdasgi rdekeit.
Ezzel a TTIP a hrom alapvet hatalmi gbl kettt, a trvnyhozsit, valamint az igazsgszolgltatsit kiemeli a nemzetllamok szintjrl.
4. Az elvigyzatossg elve s a gnmdosts
Nagyon lesarktva: Eurpban egy adott termkrl elszr be kell bizonytani, hogy nem kros az egszsgre, s csak ezutn kerlhet a piacra, mg az Egyeslt llamokban ennek az ellenkezje az rvnyes, ha a forgalomban lv rucikkrl kiderl, hogy veszlyes, akkor ktelezik arra, hogy visszavonjk azt.
Ez az elvigyzatossg elve.
Tbbek kztt ezzel rvelnek eurpai politikusok, amikor azt hangslyozzk, hogy GMO-mentes marad az EU lelmiszer piaca. Nyilvn, a fentiekbl addan ezt igen nehz lesz kivitelezni. S nemcsak azrt, mert az ipari mrtk, de silny amerikai gabonakultra olcs ruval rasztja el a kontinensnket, hanem mert nem valszn, hogy a grnit szilrdsgnak nevezett Alaptrvnynk meglljt parancsolhat az Egyeslt llamok cgeinek.
Persze, akr mg meg is rizhetjk, a GMo-mentessgnket, csak annak majd meg kell fizetni az rt, amelyet a brsg krptlsknt megtl az ppen peresked multinacionlis vllalatnak.
A jogharmonizci elve srlhet gy is, hogy a nemzeti trvnyhozsok mr eleve meg sem hoznak bizonyos jogszablyi korltokat, tartva attl, hogy a ksbbiekben ezrt elmeszelik ket.
5. gy trgyalunk mi
Idn jliusban, Brsszelben lesz a TTIP-rl szl trgyalssorozat tizedek llomsa. Az EU-t az Eurpai Parlament Kereskedelmi Szakbizottsga (INTA) kpviseli. A hivatalos llspont szerint ez egy kereskedelmi egyezmny, s a kzssg szmra legalbb ugyanannyira hasznos lesz, mint az Egyeslt llamok szmra.
Egy ilyen rvendetes esemnyt mirt kell eltitkolni, mg az EP kpviseli ell is? Mert jelen pillanatban ez trtnik.
Egyelre mg azt sem tudni, hogy a nemzeti parlamenteknek kell majd ratifiklnia-e a szerzds szvegt, vagy elg az EP, illetve a Bizottsg jvhagysa is. Nem mintha sokat szmtana ez a ttel, ugyanis a Lisszaboni szerzdst is keresztl vertk a tagorszgokon. Mint emlkezetes, a magyar Orszggyls ebben is jobban teljestett, ugyanis olvasatlanul sikerlt elfogadnia az EU alkotmnynak nevezett doktrnt.
Egyszerre ad okot remnykedsre s aggodalomra az Eurpai Parlamentben elhalasztott TTIP-rl szl jniusi vita s szavazs. A hivatalos beszmolk szerint az INTA ltal benyjtott tervezetre rkezett nagyszm mdost miatt napoltk el a szavazst, m valjban a kt nagy frakci, a Npprt s a szocialistk soraiban tmadt nzeteltrs miatt. gy viszont nem lttk biztosnak a TTIP melletti tbbsget, ezrt inkbb nem szavaztattk meg a kpviselket; ez m a demokrcia nnepe.
6. A magyar kormny a szabadkereskedelem mellett ll
A magyar kormny is kszttetett egy hatstanulmnyt, s szintn rendkvl transzparens s demokratikus mdon, titkostotta is azt. Vgl, elkerlve a pereskedst, tavaly nyilvnossgra hozta, s azta is a benne megfogalmazott llspontot kpviseli.
Szmtsaik szerint, a TTIP ratifiklst kvet 10 v alatt 0,2-0,3 szzalkos GDP nvekeds, s 6.000-29.000 j munkahely realizldik. Ezeket a kiugrnak nem nevezhet eredmnyeket is egyedl az ideteleplt nmet autgyraknak ksznhetjk majd. Magyarorszg tovbbra is az EU-s szinten rendkvl olcs, igaz mg mindig felkszlt, ugyanakkor az ellenllsra gyakorlatilag alkalmatlan munkaervel prbl versenyelnyt kialaktani, br az olcssg nmagban nem versenykpes.
Ennek egyik hozadka, hogy 600 ezer dolgozni kpes s akar magyar fiatal hagyta mr el az orszgot.
rdekes az is, hogy a magyar mezgazdasggal nem foglalkozik bvebben a tanulmny. Az Orbn-kormny szerint ugyanis annak srthetetlensgt, a magyar fld vdelmt az Alaptrvny szavatolja.
Csakhogy a szektor szmra az utols trdfs valban a TTIP lesz, ugyanis amint megnylik a piac az EU s az USA kztt, az Eurpn belli kereskedelem trvnyszeren cskkenni fog, mikzben az exportunk 77 szzalka tovbbra is a tagorszgokba irnyul.
7. Nem j ez az Egyeslt llamok szmra sem
Hihetetlen mreteket lttt az amerikai trsadalom tformlsa is. Az anyagi, jvedelmi egyenltlensgek mg soha nem voltak ennyire kirvak, mint manapsg; 45 milli amerikai l szegnysgben, ami az jkori trtnelemben a legmagasabb arny.
Ezt a folyamatot a kzposztly fokozatos eltnsvel magyarzzk, amely mgtt viszont a termeli munkahelyek megsznse hzdik meg. Megdbbent, de 2001 ta 60.000 gyr zrt be a tengerentlon, s tbb mint 4 milli termeli llst sznt meg.
A hatalomkoncentrci eredmnyeknt az Egyeslt llamok j bevteleinek 99 szzalkt a vezet elit 1 szzalka zsebeli be, amely rtegnek az egytizede csaknem akkora vagyonnal rendelkezik, mint az als 90 szzalk.
Az elmlt 2 esztendben a 14 leggazdagabb amerikai 157 millird dollrral lett vastagabb, ez az sszeg nagyobb, mint az als 130 milli vagyona.
Mindez azrt trtnhet meg, mert az amerikai multik rjttek arra, hogy a profitrdekeiknek jobban megfelel, ha a termkeiket a vietnmi, knai munksok 56 centes rabrrt lltjk el, majd tutaztatva azt a vilgon, a klnbz kereskedelmi egyezmnyekkel, a garantlt hasznot bezsebelik.
7 + 1. Az Alfahr s a TTIP
sszelltsunkkal egy cikksorozatot indtunk tjra, amely minden htvgn jelentkezik majd. A clunk, hogy amennyire lehetsges, ezt a hihetetlen mret, rszletessg egyezmnyt bemutassuk, egyben ezton is nyomst gyakorolva a dntshozkra.
A nyilvnossg mg mindig komoly ert kpvisel, s akr meghtrlsra, vagy legalbbis felels dnts meghozatalra ksztetheti a politikusokat.
Egybknt a Stop TTIP oldalon n is tmogathatja alrsval a szabadkereskedelmi egyezmny elleni civil kzdelmet.
alfahr.hu
|