Egy frfi a kereszt alatt
2015.04.06. 10:55

Passi cmmel jelent meg Olasz Ferenc Balzs Bla-, Magyar rksg, Magyar Mvszetrt djas fotmvsz, a Magyar Mvszeti Akadmia tagja legjabb albuma, amely a magyar kulturlis s vallsi hagyomny hangslyos rsze, Krisztus szenvedstrtnete helyszneit megidz Krpt-medencei klvrikat mutatja be. A kzel ngyszz felvtel majdnem fl vszzad termst fogja t: az els kpek 1967-ben kszltek Magyarpolnyban, az utols sorozat 2014 novemberben Gyrben.
Advent, a karcsonyt megelz vrakozs idszaka kzeledett, amikor Olasz Ferenc a ktet legutols felvteleit elksztette, s a keresztnysg legnagyobb nnepe eltt nhny httel kerlt ki a knyv a nyomdbl. Mondhatni, jelkpes ez az egybeess, hiszen Olasz Ferenc plyjnak szinte minden llomsa szorosan sszekapcsoldik a hittel, vallsossggal, a npi szakralitssal.
Ahogyan az album flszvegben Kovcs Klra, a mvsz alkottrsa, a fotk mellett kzlt szvegek vlogatja rja: „helye a Kereszt alatt jelltetett ki. Annak fnykrben tlti lett, az hatrozza meg mvszett s mindennapjait. Orszgjrsai, kpeinek ezrei tanskodnak arrl, hogy a kijellt ton halad, immr hetven esztendeje.”
Errl beszl minden tszli kereszt
Tbb mint szz filmet ksztett 1973 ta, knyveinek sora kt vvel ksbb indult a Fejfkkal, amelyet a Mindrkk, a Dicsrtessk, a Szkelykapuk, a Mindrkkn rkk, az Ecce Homo, a Te Deum, majd 2013-ban a Dicsrtessk bvtett kiadsa kvetett. Mindegyik arrl beszl, amit Szent Pllal szlva a szerz gy fogalmaz meg: „a keresztrl val beszd bolondsg ugyan azoknak, akik elvesznek, de neknk, kik megtartatunk, Istennek ereje”.
Klnsen rvnyes ez az igazsg a Passi cm ktettel kapcsolatban, hiszen ennek a sz szoros rtelmben a kereszt a fszereplje, s az t, amelyet bejrva Jzus hallval s feltmadsval beteljestette kldetst, az emberisg megvltst. Errl beszl minden tszli kereszt, s errl szlnak a klvrik, amelyek eredetrl a tudomny nem sokat tud.
Krisztus hallnak rjban
Az elnevezs a calvo, a koponya latin kifejezsn keresztl a Golgotra, a Koponyk helyre utal, ahol Jzust megfesztettk, s ahol ma a jeruzslemi Szent Sr-templom ll. Trtnetkkel kapcsolatban annyi bizonyos, hogy az egyhzi hatsgok valamikor a kzpkorban engedlyeztk lltsukat, lvn hogy az igazi keresztutat, a jeruzslemi Via Dolorost csak kivteles helyzetben lv zarndokok kereshettk fel.
.jpg)
Olasz Ferenc gyermekkorbl mg emlkszik azokra a jmbor regasszonyokra, akik nagypntek dlutn, Krisztus hallnak rjban a temetkertben lv nagykeresztnl magnak Jzusnak gyntk meg bneiket. „Az emberek egykor az rk letre kszldtek, fldi letk csak felkszls volt… Lelki parancs volt a megtisztuls, az jjszlets, hogy llekben gazdagon jrulhassanak a szentsgekhez” – rja a ktet kpeit kommentlva.
Kutatsok, hiteles trtneti feldolgozsok hinyban azt is nehz kvetni, mikor, hogyan bvlt az eredeti, a knoni evangliumok szerinti ht lloms elszr kilencre, majd az 1700-as vek kzepn Porto Maurizi-i Szent Lnrdnak ksznheten tizenngy stcis kereszttt, amely Jzus hallra tlstl a sziklasrba val temetsig tart.
De kimaradnak olyan fontos helysznek s esemnyek, mint az utols vacsora vagy az ruls helyszne, az Olajfk hegye. „rdekes – jegyzi meg Olasz Ferenc –, hogy az keresztny mvszetben nem brzoltk sem a keresztre fesztst, sem pedig a feltmadt Krisztust, helyettk csupn egy keresztet tallhatunk, ami a kzpkorban a gyzelem jelkpe volt, az dvssg fja, amelyen Krisztus kirlly dicsl. Hla Istennek, nekem is sikerlt hrom olyan szobrot tallnom a Felvidken – Komjtiban, Galgcon s Szentharmaton –, ahol nem a szenved Krisztus jelenik meg, hanem egyenes tartsban viszi a vlln a keresztet.”
Klvria a gabonafldek kztt
Hla Istennek, mg nagyon sok mindent sikerlt tallnia s megriznie is. Ami a megrzst illeti: most elssorban sajt rgebbi, legkorbbi fotira gondolok, az 1967-es magyarpolnyi sorozatra, amely fekete-fehrben megjelenve mintegy a fotogrfusi vllalkozs idbeli vt rzkelteti. Ami pedig a megtallst: termszetesen megtallta az utols vacsora brzolst Selmecbnyn, az egyik legszebb barokk klvrin, amelyet Csontvry Kosztka Tivadar is lefestett, ahol nhny vvel ezeltt mg romokban hevertek az egyes stcik.
gy tnik, mra megjult ez a pratlan megyttes, amelynek egyik szp prhuzamt talljuk Gyrben, ahonnan ugyancsak nagyszer kpek kerltek az albumba. Sok felvtel viszont a romls jeleit mutatja, gondozatlan kereszteket, tredezett figurkat vagy ppen a barbrsg nyomait, mint a pspkszentlszli kpek a megcsonktott keresztekrl, hinyz szobrokrl.
Elg persze csak egyet visszalapozni, hogy a felvidki Pered gondozott, virggyakkal krlvett klvrija lttn felbredjen bennnk a remny, hogy mshol is egyre tbb helyen szervezdik jj a vallsi kzssg, megrizve, megjtva rtkeit.
Nem mindenhol vdtelenek
Ugyancsak szimbolikus az az llapot, amelyet a fotogrfus Mzs hatrban rgztett: ott a klvria gabonafldek kztt ll, gy tnik, hbortatlanul, a lelki tpllk kpzett trstva a testi mell. Bkahzn borostyn futja be, tapadkorongjaival rombolja a k fellett, Kehidn iszalag gai fonjk krl.
A vci klvria is a lakott terlettl tvolabb tallhat, egy magaslaton, magnyt a tlen, felhs g eltt ksztett kp is hangslyozza – szobrait azonban gondosan bebugyolltk, gy tnik, vannak helyek, ahol a magnyos, kiszolgltatott klvrik sem vdtelenek.
A jszbernyi Pieta festst pedig ppensggel nemrgiben jthattk meg, Mria s Krisztus arany koronja npi szobrsz munkjra vetti a fnyt, amely tszellemti, az rkkvalsgba emeli a gyakorlatlan kzzel, de annl nagyobb htattal formlt szobrokat.
Kilpni az id s a tr koordinti kzl
Sokfle szempontbl lehetne osztlyozni a klvrikat: az ptszi, szobrszi teljestmny nagysga, korszakok, stlusok, ikonogrfiai tpusok vagy ppen a m llapota szerint – brmilyen szempontot vlasztannk, a balfi, magas oszlopon elhelyezett Piett biztosan nehz lenne brhov is besorolni, olyan gazdag az oszlopon lthat, Jzus szenvedsnek eszkzeit bemutat motvumsor.
Olasz Ferenc azonban nem a tuds, hanem a mvsz szemvel kzeledett a tmhoz, s mikzben termszetesen dokumentlja is a fennmaradt emlkanyagot, minden esetben igyekszik az egynit, a mshol nem fellelhet szpsget, a szakralits s az eszttikum klns elegyt megmutatni, az id s tr koordinti kzl kilpve egyfle alkottrsknt tovbbgondolni, jra trezni a klvriaptk szndkait, rzelmeit.
A kassai, gyri, selmecbnyai, soproni s ms klvrik nagyszabs egyttesei alkalmat adnak neki, hogy kpsorokkal kommentlja az egyes stcikat, kzeli kpekben mintegy kiemelni, egynteni a passi egyes szereplit, arcvonsokat, kzmozdulatokat hangslyozni.
Isten dicssgre
Sok-sok kpet szentel az anyag, a fests rszleteinek, mskor a klvria s a krnyezet kapcsolata ragadja meg. s szerencsre nemcsak a keresztet diadalmasan hordoz Krisztus alakjval mutat meg olyan megkzeltsi mdokat, amelyek igen ritknak mondhatk, de pldul a galgci keresztlevtellel vagy a fertszplaki klvrival is. Utbbinl egyszerre ltjuk Krisztust a kereszten, Pieta-brzolsknt anyja karjaiban s a Szent Srban elhelyezve. Barokk ptmny ez a m, de a kzpkori alkotsokban termszetes egyidejsget hasznlja, hasonlan a zalasznti neogtikus ptmnyhez, amelyen egyszerre ltjuk a keresztet, tvben a Pieta-brzols alakjaknt megjelen Mrit s legalul az res srt a feltmads jeleknt. A kereszt mgtt egy valdi gtikus templom ll, elbukkan romn kori festsnyomokkal.
Egyetlen univerzum rszeknt jelennek meg a klnbz korokbl szrmaz ptett, festett, faragott rszletek, a hit, a feltmadsba, megvltsba vetett hit univerzumnak a rszei. Termszetes ht, hogy az album vgn nmagukat is eme univerzum rszeknt rtve bcsznak az olvastl, a fotk nzjtl az alkotk: „Isten dicssgre e knyvet ksztette Olasz Ferenc s Kovcs Klra – 2015.”
(Olasz Ferenc: Passi – Klvrik a Krpt-medencben. Szerzi kiads, 2015, 383 oldal. rmegjells nlkl.)
mno.hu
|