Trianon: A zeng nmasg
2015.06.04. 19:47

Remnyik Sndor, a klt verst megrta. Gyrt ksztett, hogy megvethesse Parist, a hitvny, dlyfs ember-bbelt. Verset rt, hogy eszbe juthasson mindenkinek a ketttrtt kard s lobogink tpett erdeje, verset rt, mert magnak rezte azt a fjdalmat, amelyet a magyarok millii miutn bekvetkezett a nagy nemzeti gysznap. A kltemnyben Remnyik a nma, fagyott bl krtket is megszlaltatta, hogy a remny hangjn a nmasggal is zengjenek.
Ady, Jzsef Attila, Babits, Herczeg Ferenc, Krdy Gyula, Kosztolnyi Dezs, Dsida Jen, s gy folytathatnnk a sort, akik mind-mind felemeltk szavukat, hogy Trianon fjdalma ne lehessen rk. A tollforgatk mellett szegny, s gazdag, az egsz magyar trsadalom, a np akarta, hogy vge szakadjon a vonalzval rajzolt vilgnak, s ismt magyar honvd llhasson a Hargitn. Trianont el kellett felejteni, s csak az emberek lelkben lhetett tovbb a gyszos emlk negyven vben, de az utbbi idszakban hl Istennek mr kifel is jogunk van felidzni. A Bocskai Istvn Szabadegyetem sznpada ttr szerepet vllalt a nemzetpusztts utni kltszetnk bemutatsval, s most vgre trgyi levonatait is megismerhetjk annak a kornak, amikor mindent visszt kiltott minden magyar. Vrpalotn a Zichy-kastlyban egy vtizede mr, hogy megnylt a vilg els Trianon emlkmzeuma.
Vrpalota, hajdan szebb napokat meglt kisvros, a szocialista iparostsnak ksznheten csaknem panelvilgg vltozott, hogy az orszg minden rszrl ideteleptett bnyszok a fld mhe kincsnek kiaknzsval pthessk a szocialista jvt. A kor szelleme erteljesen rnyomta blyegt a teleplsre, hiszen a belvrosban mg mindig ott virt a csillagos mrvnytbla, amely a kommunista prt helyi szervezete megalakulsnak llt emlket. A szocialista hats abban is megnyilvnul, hogy a vroslakk kzl sokan a gulyskommunizmus elktelezett hvei, s lehet, hogy kevsb rtik meg az j idk szavt. Kicsit paradoxonnak tnhet, hogy mgis ezen a teleplsen, az egykor a nphadsereg ltal hasznlt, majd veken keresztl csak pusztult Zichy-kastlyban sikerlt ltrehozni egy olyan killtst, amely az sszmagyar fjdalom s az sszmagyar bizakods mementjv is vlhat.
Trianon trgyi levonata nagy szmban megtallhat a lelkes gyjtknl, hiszen a kt vilghbor kztti idszakban mindent s mindenkit thatott az a jogos igny, hogy amit eloroztak, elvettek s elraboltak, az visszakerlhessen a jogos tulajdonosokhoz. Trianonrl nemcsak azrt volt tilos beszlni a szocialista idszakban, hogy gymond a proletr internacionalizmus szellemben nehogy megsrtsk tisztelt szomszdainkat, hanem a vrsknek az volt a legfjdalmasabb, hogy az orszgot rt sokkot a nemzet egy emberknt lte t, s prblt tenni ellene. Mindenki, aki lt s mozgott, aki valamilyen szinten kapcsolatba kerlt a tmegzls-formlssal, vagy a kommunikcival azt harsogta a vilgnak, hogy nem nyugszunk bele.
Tematikusan, st llekre hatan felptett a killts, s ha kzzel nem is, de legalbb szemmel lehet simogatni azokat az emlkeket, amelyek ezt a nemzeti folyamatot s gondolatot rzkeltetik. Teremrl teremre haladva villannak fel a kpek a terletcsonktsra vlaszol harangoktl a pr ves visszaszerzsig gy, hogy kzben elnk trul a XX. szzad egy nagyon fontos idszaka. A fnykpekrl rgi arcok tekintenek rnk, kltink, irink mveit olvashatjuk, amelyben elutastottk a nemzetgyilkolst, s ott az a szmos hasznlati trgy, ereklye, amely a mindennapok rszv tette a tragdit. Az egykor teljesen termszetes alakzat, Nagy-Magyarorszg sziluettje 1920. jnius 4-e utn lett mindent kifejez jelkp, figyelmeztetve, hogy ilyen szinten addig mg nem raboltak ki orszgot s nemzetet idegenek.
A tanrok, a pedaggusok, st mg a tanszergyrtk is arra trekedtek, hogy mr a kisiskols agyba vsse a hrom nemet, st gy kszntse a napot, hogy hisz Magyarorszg feltmadsban. Nem, nem, sohs tollak, ceruzk, cigarettsdobozok, fzetek, knyvek, a hztartsi let mindennapos hasznlati trgyai mind a figyelemfelkeltst szolgltk, s hirdettk a soha nem felejtend magyar valsgot. Lthatak azok a magyar malkotsok, amelyeket az orszgfoglalk elpuszttottak, azok a szobrok, bronztblk, kopjafk, amelyeket a Krptokon bell garzdlkod idegen hordk megsemmistettek s ott vannak azok a malkotsok is, kicsinytett formban, fnykpen, vagy maketten, amelyek 1920 s 1945 kztt megszemlyestettk a remnyt. A rgi falitnyrok, amelyeket mg Hollhzrl vittek Erdlybe stafrungba az els vilghbor eltt, majd amelyeket a Bnffyhunyad-krnykiektl a mcok elraboltak, s most a Kirlyhgn tlrl visszakerltek a csppnyi kis orszgba. Lveghvelyekbl ksztett hadiemlkek, s persze mindentt a zszlk. A trtnelmiek, illetve a trtnelmet brzolk a Krpt-medence egysgvel.
Hamvas Bla bksen s szelden megfogalmazta a magyar irredentizmus egyik jelszavt: Semmi lzads, de semmit sem engedni. Vannak, akik eltorztank mostansg is a mltat, akiknek nem fj, hogy msok kltztek a hzakba, hogy feltrjk a temetket, kihnyjk a csontokat, s az sk rejtzkd porhvelye fl idegenek temetkeznek. ppen ideje mr, hogy helyre tegyk magt azt is, hogy ki az az irredenta. csak csupn annyit akar: visszaszerezni, ha mshogyan nem megy, legalbb llekben.
A killts szervezi valljk, hogy a rgi orszg nagyrszt bennnk mkdtt s mkdik, s ezt a szemlletet tolmcsoljk a trgyi bemutatval is. A vilgpolitikai helyzet s a nagyhatalmak gylletes, knyrtelen jtka eredmnyezte, hogy sztszabdaltk a Krpt-medenct, hogy egy torz maradt abbl, ami egsz, de a gondolat, a llek szabad, s a nagyrl, a voltrl ott nem lehet lemondani soha. Ezrt van mzeuma a magyar tragdinak, hogy pldkkal is leszthet legyen a remny, s a hinyos ismeretanyaggal rendelkez fiatalsg ne csak egy XX. szzadi magyarorszgi sorstragdirl szerezzen informcit.
G. Kirkovits Istvn, hunhr
|